Mahatma Gandhi

Het is algemeen bekend dat details goede kunst geweldig maken. Subtiele woordkeuzes scheiden grote dichters van amateurs. Ik denk dat hetzelfde gezegd kan worden over het bouwen van een goed bedrijf.





Focus op mensen, niet de winst

Het zijn de kleine dingen, zoals bijvoorbeeld de interacties die bedrijven hebben met hun klanten, die zijn gericht op mensen en hun wensen en niet de winst. Paradoxaal genoeg kan dit juist grotere rendementen opleveren.

 

Betere prestaties dan concurrenten

In diverse, inmiddels beroemde studies is aangetoond dat de meest succesvolle mensen op de werkvloer de neiging hebben, zonder verwachtingen, belangeloos aan anderen te geven. Uit een 10-jarige studie van de markt naar de prestaties van vijftigduizend merken blijkt dat bedrijven die zich focussen op het verbeteren van het leven van mensen beter presteren dan hun concurrenten.

 

Vier nieuwe maatstaven

Macht en geld zijn te lang de belangrijkste maatstaven van succes geweest in het leven. Wij zouden onze prestaties moeten meten aan vier nieuwe maatstaven: Wijsheid, Wonder, Welzijn en Geven, waarvan Geven waarschijnlijk de meest memorabele van de vier is.

Het is verleidelijk om de larger-than-life helden, zoals Moeder Teresa of Mahatma Gandhi als een echte Gever te bestempelen, maar een Gever zijn vereist geen buitengewone daden van opoffering. Het gaat om slechts een focus op het handelen in het belang van anderen.

 

Uit het boek “Make Your Mark” - “A business book for makers, not managers.”



Ga terug