Stationary
Schrijven voor het web is anders dan op papier. Webschrijven is een vak apart. Teksten op een website worden vaak vluchtig gelezen. De lezer is vaak ongeduldig, probeert zo snel mogelijk iets te vinden waar ze naar op zoek is, scant de koppen en klikt snel door naar een andere website. Hoe kan je de aandacht van jouw bezoeker vasthouden?




 

Jouw bezoeker is een koppensneller

Lezen op een scherm is voor veel mensen erg vermoeiend. Het kost ook tijd. Pas als een lezer vindt wat zij zoekt wil ze echt moeite doen. Het is daarom belangrijk om je content aan te passen aan de zoekende, scannende bezoeker.

 

10 tips voor goede websiteteksten

  • Structuur is super belangrijk
  • Té kort is ook niet goed
  • Verticaal scrollen mag best
  • Kom direct ter zake
  • Maak gebruik van de juiste interactietoon
  • Vermijd verwijswoorden
  • Informatiedragende hyperlinks
  • Voorkom lange zinnen en moeilijke woorden
  • Maak geen taalfouten

 

Structuur is super belangrijk

Misschien wel het belangrijkste advies voor de webschrijver: zorg voor structuur. Niet alleen binnen de pagina is structuur belangrijk, maar ook de samenhang met webpagina's. Je lezer is gebaat bij elk houvast. Om de structuur zichtbaar te maken mag je alles uit de kast trekken. Meer nog dan op papier gebruik je dus pakkende, informatieve titels en subkoppen, witregels en opsommingen. Alleen op die manier heb je een kans dat je de aandacht van de haastige lezer vasthoudt.


Té kort is ook niet goed

"Korter is beter": die tip kent elke webschrijver. Ieder overbodig woord houdt op. "Hou de alinea's korter dan 6 regels, zorg voor samenvattingen, hou rekening met het jachtige klikgedrag van de webbezoeker." Allemaal goede adviezen, maar er is meer.  De gewenste tekstlengte hangt namelijk wel samen met het doel. Als je lezers de site wilt binnenlokken, dan moet je het kort en overzichtelijk houden. Als de lezers dieper zijn afgedaald in je website, zullen ze meer feitelijke informatie willen: daar komen ze immers voor. Dan is het juist belangrijk om volledig te zijn.


Verticaal scrollen mag best

Sommige webdeskundigen verbieden zelfs verticaal scrollen. Scrollen betekent immers dat de bezoeker onder de rand van het zichtbare scherm moet kijken - maar sommige webbezoekers nemen die moeite niet en verlaten de pagina als ze niet meteen vinden wat ze zoeken. Het verbod op verticaal scrollen is dus begrijpelijk, maar veel te streng. Een lange pagina kan heel goed gestructureerd zijn. Als je lezers geinteresseerd zijn dan mag je ervan uitgaan dat ze willen scrollen. Dat is vaak beter dan eindeloos doorklikken in opgeknipte webpagina's vol korte, versnipperde informatie. Op vele apparaten zoals tablets en smartphones ontkom je niet aan scrollen omdat het scherm gewoon te klein is. Horizontaal scrollen over een pagina kan echter absoluut niet.


Kom direct ter zake

Veel bezoekers vormen zich direct bij het zien van het beginscherm een beeld van de inhoud. Als deze niet aan hun wensen of verwachtingen voldoet, klikken ze snel weer weg. Het eerste beeld dient daarom je belangrijkste boodschap te bevatten. Begin met de conclusie.

 

Maak gebruik van de juiste interactietoon

Internet is het medium bij uitstek voor interactie: de lezer van je informatie kan reageren op je tekst. Betrek de lezer zoveel mogelijk bij je tekst; spreek hem waar mogelijk direct aan. Dus niet: "Een rapport kan aangevraagd worden bij de afdeling Voorlichting."Maar: "U kunt een rapport aanvragen bij de afdeling Voorlichting."


Vermijd verwijswoorden

Elke tekst moet zelfstandig te begrijpen zijn. Vermijd verwijswoorden zoals 'bovenstaand'. Er is namelijk geen zekerheid of de lezer het vorige stuk heeft gelezen. Neem dus geen 'verwijzing in woorden' op, maar een hyperlink. Maak die link zo specifiek mogelijk.


Informatiedragende hyperlinks

Hyperlinks zijn de mooiste uitvinding van internet, maar ze worden vaak verkeerd gebruikt. Dat wil zeggen: de verwijzing (de onderstreepte tekst) zet de lezer vaak op het verkeerde been. Het komt nogal eens voor dat een hyperlink de bezoeker op een volslagen onvoorspelbare locatie brengt. Voorkom verrassingen en maak de bestemming van de hyperlink ondubbelzinnig duidelijk. Voorkom ook inhoudsloze tekst. Gebruik niet 'klik hier!' Maar: 'Informatie over tekst!'. Hyperlinks dienen een afwijkende kleur van omliggende tekst te hebben. Gebruik bij een langere tekst interne hyperlinks om het overzicht te vergroten. Maak bij verwijzing naar bijvoorbeeld je contactpagina een vrijstaande button die eenvoudig aan te raken is op een smartphone.


Voorkom lange zinnen en moeilijke woorden

Op papier geldt dat moeilijke woorden en lange zinnen een tekst moeilijker leesbaar maken. Op het internet geldt dat nog meer. Het leidt tot versneld vluchtgedrag. Streef naar eenvoudig taalgebruik en voorkom jargon of leg dit uit. Vermijd bijzinnen.


Maak geen taalfouten

Maak tot slot geen taal- of spelfouten. Schrijf data volledig uit en gebruik zo min mogelijk afkortingen. Plaatjes dienen een aanvulling op de tekst te zijn. Zet niet zomaar een beeld bij de tekst. Kijk uit met de grootte en gewicht van de afbeelding maar ook met de copyright rechten.

 

Inspiratie: Freebpublicity.nu

 

Hulp nodig?

Wil je advies hoe je jouw organisatie het beste kan presenteren? De kok staat tot je beschikking. Bel of mail en leg je wensen voor. Zonder verplichtingen.

 

06 43 44 26 55

 

Stel snel je vraag



Deel artikel via social media


Ga terug